Marktontwikkelingen en trends in de Transportsector voor 2021

Ook dit jaar is weer zijn er veel veranderingen en onzekerheid in de transportsector. Onder andere door Corona en de Brexit. Maar daarnaast zijn er natuurlijk ook kansen door bijvoorbeeld de groeiende E-commerce sector. Hieronder zijn enkele punten opgesomd waar je rekening mee moet houden in 2021.

Duurzaamheid

De transportsector is een van de grootste uitstoters van CO2 en wordt daarom ook meer onder een vergrootglas gehouden dan andere sectoren. Het doel is om voor korte ritten over te gaan op elektrisch. Voor middellange afstanden op biobrandstoffen, synthetische brandstoffen en LNG. Voor lange afstanden op LPG.

De nieuwe generatie Euro VI diesel trucks kan met een verbruik van 1 op de 4,5 een mooie kans bieden als vervangingsoptie voor de huidige wagens. 

Meer internationaal vervoer

Doordat steeds meer mensen rechtstreeks uit het buitenland bestellen, bijvoorbeeld bij Aliexpress, zijn er meer internationale ritten nodig om de producten bij de consument te krijgen. 

Onzekere economische vooruitzichten

Het is niet zeker hoe de toekomst zal zijn. De economische groei kan mogelijk geremd worden door verschillende factoren zoals de Brexit, Corona en de stijgende brandstofprijzen. Daarentegen is het transport door de groei van E-commerce en de verhoogde vraag in supermarktdistributie wel toegenomen.

Efficientieverbetering

Er blijkt dat er in de transportsector naar schatting nog met 40-60% onbenutte laadruimte wordt gereden. In combinatie met de brandstofprijzen is dit erg inefficiënt. Daarnaast is te zien dat middellang vervoer zoals bakwagens worden vervangen door langere voertuigen en bestelwagens. Dit kan betekenen dat er een duidelijke keuze wordt gemaakt tussen kostenefficiëntie en leversnelheid in plaats van een hybride vorm.

Overcapaciteit

In de periode van 2016-2018 is het wagenpark flink gegroeid. Dit in combinatie met economische stagnatie en kans op krimp zorgt er voor dat er overcapaciteit in de markt is. Dit zal betekenen dat er minder nieuwe financieringsaanvragen gedaan zullen worden. Mogelijk worden deze dan ook uitgesteld tot kort voor 2025 wanneer het Zero emissie beleid voor stadsvervoer ingevoerd zal worden.

Verschil eigen rijders en grote transporteurs

Vooral kleinere eigen vervoerders rijden gemiddeld met relatief oudere vrachtwagens. Voor veel (grotere) transporteurs ligt de gemiddelde leeftijd van het park lager. Dit kan een kans bieden doordat de vervangingsvraag hoger wordt bij een ouder wordende wagen. Focussen op nieuwe financieringen voor eigen chauffeurs zou dan beter renderen.

Plaats een reactie